Vegetarian?

Jag? Jo, jag funderar faktiskt på det... Läste för några dagar sen, igenom ett arbete jag och Tess gjort om vegetarianism, och blev så jäkla inspirerad att jag tror jag vill bli vegetarian... Inte äta kött, fisk, kyckling m.m... Jag gör de inte för att jag inte tycker om det, för de gör jag, tyvärr... Jag har alltid varit emot att äta hästkött, känns som man äter ett husdjur, men nu vill jag ta det ett steg längre. 

  "Människor säger ofta att vi alltid ätit kött,Som om det rättfärdigar att vi fortsätteratt göra det. Då borde vi inte heller försökahindra människan från att mörda varandra,eftersom det också pågått i alla tider? / I B Singer

Anledningar till att bli vegetraian då? Här är några :

För det första: Djuren behandlas jättedåligt, även i det bedårade moralparadiset Sverige. Detta vet många inte om, eftersom de flesta djur hålls infångna, inspärrade bakom stora vägar, som vi helt enkelt inte kan se in i.


För det andra: De andra djuren, kan liksom vi känna smärta och välbefinnande. Djuren finns inte till för att vi människor ska utnyttja, plåga, döda dem. De finns till för sin egen skull. Att en individ med svans, eller inte kan prata människospråk, eller inte bry sig om människokultur, ger inte en svanslös människospråktalande individ med kulturintresse rätt att förtrycka denna.


För det tredje: Köttkonsumtionen orsakar miljöförstörelse. Kväveutsläpp som övergödslar skog och vatten, skogsskövling, metangasutsläpp som bidrar till växthuseffekten och förstör ozonlagret. Dessutom går stora mängder vatten, energi och mark åt för att föda upp djur.
Miljömedveten? Lite kanske


För det fjärde: Människor svälter i 3:e världen, samtidigt som vi föder upp djur för att äta dem. Om grödorna blev människoföda direkt, istället för att gå genom djur som sedan dödas och äts, skulle maten räcka till att mätta fler. Ingen skulle behöva svälta, eftersom det finns mat till alla. Naturligtvis krävs en annan fördelningspolitik också, för att stoppa svälten.

Vi behöver faktiskt inte livnära oss på andra djur för att överleva,

Vi kan klara oss lika bra, eller bättre på en allsidig vegansk kost.


Enligt vegetarianföreningen är vegekost bra för hälsan, den innehåller mindre fett och farligt kolesterol och mer av; fibrer, vitaminer och mineraler, vilket motverkar fetma, cancer, diabetes, allergi, eksem, reumatism och kärlsjukdomar. Så varför inte redan då blir vegetarian eller vegan?


Vegetarian

En vegetarian äter grönsaker, frukt, rotfrukter, mjöl och gryn, pasta, bröd, ris, nötter, frön, bönor, ärter och linser. I Sverige brukar man kalla sig vegetarian även om man också äter mjölkprodukter och ägg. 
Vs?
  

Vegan
En vegan äter inte eller använder inga animaliska produkter. Det innebär i praktiken helstopp för till exempel gympaskor i skinn och smågodis som innehåller gelatin. Många veganer har ett starkt engagemang för djurens rättigheter, eller en religiös övertygelse om att det är fel att använda sig av animaliska produkter.

Kanske ska tänka igenom de lite mer, men imorrn börjar iaf allvaret med bra mat, inget godis eller snabbmat längre =)


Kommentarer
Postat av: Anonym

För det första så är det helt ok att vara vegetarian. Men inte av den anledningen att vi inte bör äta kött, för om man kan sin biologi vet man att människokroppen är formad för det. Dessutom så vill jag bara poängtera att inga vegetarianer äter gelatin eftersom det innehåller allt möjligt från djurkroppar.

2007-06-17 @ 18:45:30
Postat av: Anonym

Sjukt roliog blogg att läsa. Du kommer inte mig eller nått sånt men ändå=) Roligt med nya bloggar oså
// Niklas från Östersund

2007-06-19 @ 00:09:25
URL: http://niklasb.blogg.se
Postat av: Tessiii

Det e gott me kott emme!!
fast iof e det bra att va vegetarian, sa lange du int blir vegan e det lugnt ;)
Saknar dejj <3

2007-06-20 @ 18:21:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0